mesyuarat koperasi UiTM

sepatutnya pagi ini ada mesyuarat Koperasi
aku dan penyelia aku da sampai pun sebenarnya
tapi disebabkan nama aku tidak layak masuk
so kami pun pulang ke opis..

aku da info kat penyelia yg nama aku sure xmasuk lagi
sebab aku baru daftar 2bulan
tapi dia berkeras dah boleh
demi tak mo dia kecil hati
maka aku temankan jugak la dia

bila confirm je nama xlayak
dia dgn malunya ajak n blanja aku breakfast
(wlaupun dia kedekut orangnya) hehheeh
maka pagi ini kira satu sejarah laaa

aku nak citer pasal koperasi ni
xbrapa tau function nya
sebab aku dapat pelbagai feedback
ada yg cakap rugi masuk/ kena tipu la
ada yg cakap sebaliknya sebab duit yang
dipotong bulanan itu akan jadi saving...

kalo org tanya naper aku nak masuk
aku cuma nak masuk sbb aku takut kedian hari
yang mana aku perlukan duit terdesak...
bolehla pijam kat koperasi......
so i'm not so sure about the negatif and positive..
just wait n see...

size anak kecik kerana susu badan???

baru 2 ini pengasuh anak aku
memberi cadangan dan pandangannya
dia cakap - kesian kat sumaiyah sebab cam tak kenyang je
dia rasa mungkin sebab susu badan kot....
dia rasa gak sbb ye la kita makan tak tentu apa
maybe effect kat anak, tu yg buat size sumaiyah
tidak sebesar budak lain....

cadangan dan ayat pengasuh ini telah
membuat aku dalam dilema beberapa hari ini
aku akui sumaiyah memamng napak kecik
tapi tak boleh salahkan susu badan gak
kakak dia- zulaika  minum susu formula
dari baby lagi
badan dia lagi kecik dan halus
umur nak masuk 3tahun masih boleh
pakai pampers size M dan baju blh share dgn adik.
so bagi aku tidak timbul susu buat anak aku kurus

lagipun dari pemahaman aku melalui bacaan
susu ibu lebih banyak beri kelebihan dari segi
nutrition yg diperlukan oleh badan
boleh rujuk dari article yang aku amik dr susuibu.com

BREAST-FEEDING IN ISLAM
by Dr. Ihsan Dogramaci, TURKEY

Some bottle-fed babies may gain weight faster than their breastfed counterparts. The quantity of breast milk is adjusted to the need of the growing baby, whereas formulae are given in the quantities and strengths the mother wishes, and she may give more than necessary in order to make sure her baby gains weight. This may make some parents happy, but we know now that such babies are more prone to obesity, hypertension and coronary disease in adult life 18.

The psychological factors attached to breastfeeding in contrast to artificial feeding have been well established, and therefore I am not going to expand on them.


so pembesaran baby bukan bergantung kepada size badan
aku cuak pada mulanya bila
pengasuh aku bagi byk idea...
aku hampir terpengaruh pada mulanya...

tapi nasib baik ada tempat rujukan yg terbaik
mana lagi kalo bukan www.susuibu.com
so kepada yang perlu kan nasihat atau tempat rujukan
segalanya ada di sini....
jangan dengar cakap orang  yang tak arif
apatah lagi mereka yg BUKAN menyusukan anak
sbb mereka cuma ada mitos dan cetek ilmu
selalunya mereka byk idea dan cadangan yang
meruntuhkan impian kita untuk breastfed nie
malah mereka tanpa fikir panjang telah merosakkan minda kita

heheheh .. maaf yg terasa
aku tekankan kat sini
sebab aku da lalui bayk pengalaman
banyak yg condem dan menghalang
malah membantutkan proses menyusu ini

jgn ikut kata mereka
terokai la dan cari la ilmu sebnayak mungkin
agar tidak MENYESAL seperti aku

hingga kini aku amat menyesal dan rasa bersalah
pada zulaika kerana gagal menyusukan dia...
maafkan ibu sayang...
ibu benar-benar cetek ilmu dan lemah ketika itu

zulaika jatuh tersembam

kelmarin atau lebih senang hari selalu
zulaika jatuh tersembam
dan terkena bucu coffee table
abis tepi mata berdarah dan bengkak

masa dia jatuh tue
aku tgh moody n angin giler
sapai aku tak layan dia
sian aku tgk.....
aku pujuk dia setelah abis mandi kat 15min la

sedih aku tgk luka dia
camner la boleh jatuh...
dan yg lagi pelik...
aku xde iniative pun nk g klinik
anggap perkara biasa walaupun
sedih n sakit hati tgk mata dia...

teringin jadi bebas.....tapi tak rela

adoi ...
jadi manusia ni mmg payah kan
dulu bila aku single n mampu buat apa saje
aku sibuk nak ada family n sanggup berkorban
tapi bila hajat da dipenuhi
terdetik pula ingin kebebasan...

ayorrr
apalah manusia nie...
bersyukur la woiii
dgn apa yg ko ada dan miliki
hargai dan hayati yg dlm genggaman
kita tak tahu bila akan terlepas

so aku buat entry nie
saje nak ingatkan diri sendiri
jgn terleka pelangi yg jauh
sedangkan hujan yg ada byk rahmat-NYA

aku takmo jadi manusia yg tak pandai bersyukur
aku tak mahu jd manusia yg tak puas
aku tak mahu jadi manusia yg dikejar xdpt yg dikedong berciciran
sungguh aku tak mahu jadi macam tue

biar la seribu dugaan yg dtg
aku kena hadapi dan jgn kesali
semuanya ketentuan dan kehendak-NYA
aku kena redha...

biar la org cakap apa pun
aku akan usaha tapi waktu yg sama
aku perlu bahgiakan diri sendiri walau
dgn cara apa pun
dan org sekeliling juga perlu dibahgiakan....


da ada family pun leh bebaskan
so kita enjoy - bak kata citer PUTERI

bendara merah sudah naik

tanggal 7mei 2010
mak tamat la zaman keselesaan ku
mengapa aku kata selesa sbb
masa xde bendera merah ni, aku
  • dapat pose penuh
  • jimat beli pad
  • xde moody sgt
apa lagi yer.. tu je la kot
so aku la ni tengah moody tau
tension nya... nak handle period nie
da la kat umah byk hal
tmpt keje walaupun byk keje '
tp xde la bikin aku stress sgt

hasil susu ada effect
tapi tak sure sbb period atau kes lain
sbb byk isu n kes yg berlaku lately nie...

ada banyak isu nie...
tapi masa xbyk
n aku bz sgt kebelakangan nie
semua moody include me
hehehhe
bosannya..

sungguh ... aku nak jadi anak yg baik...

dalam hati selalu tertanya
adakah aku dah buat yg terbaik?
blh kah aku dipanggil anak yg baik?

persoalan yg timbul baru2 ini
soalan yang perlu aku jawab
demi untuk dapat jawapan yg aku cari

demikian lah rintihan hati seorang anak yg derhaka
apa yg tak pernah aku buat demi menyakitkan hati
seorang ayah.............

maafkan la aku sebab apa yg aku da aku lakukan
adalah kerana peristiwa yg berlaku dalam hidup aku
kenangan yg kemas dlm ingatan hingga
semua jadi dendam......

mungkin apa yg berlaku rentetan dari
luka demi luka dan kecewa yg tak sudah

aku tahu aku bukan anak yg baik
tak banyak pengorbanan aku
benarkah tiada pengorbanan
sekalo lagi persoalan timbul????
mengapa keikhlasan aku selalu dipertikaikan

aku benci lalui semua ini
puas rasanya apa yg telah aku lalui selama ini
tapi setelah 29tahun...
aku masih dan tetap lalui perasaan ini...
aku benci dan teramat benci

mengapa mereka yg hanya telefon
dan bagi idea yg menjadi kesayangan ayah???
mengapa abah????

tidak besar kah n bermakna kah apa yg kami lakukan
apakah tiada ertinya KAMI ini ???
aku benar2 KECEWA ...

sekali lagi aku pertikaikan keikhlasan
adakah aku tidak cukup ikhlas hingga abah
tak terasa kesannya
atau tidak sapai kehatinya????

persoalan demi persoalan timbul
aku kecewa dgn diri sendiri
mahu yang terbaik tapi ...
aku benci dgn situasi dimana
aku berebut kasih syg yg tak pasti
kasih syg yang berat sebelah dr dulu

aku .... ANAK yg selalu ingin tahu
mengapa abah begitu pada aku???
mengapa mereka yg abah sayang...
mengapa kami tidak disayangi...

abah maafkan anoi dan adik2
kami tidak mampu untuk menawan hati abah
anoi tak kuasa nak berebut kasih yg tak sudi
sebab dr DULU anoi tahu tempat anoi

oleh itu seperti dulu
hanya akan memainkan peranan jika perlu
jika abah perlukan anoi
disini anoi sedia berkhidmat

anoi doakan abah temui kebahagiaan didunia
dan begitu juga akhirat
anoi sebagai anak hanya mampu berdoa...

semoga abah cepat sembuh
tak kira siapa yg layan abah
atau tak kira saper anak kesayangan
semoga semuanya baik2
dan abah akan sihat seperti biasa...

YA ALLAH YA TUHANKU AMPUNI LA DOSA
KEDUA ORANG TUA KU
LINDUNGILA MEREKA DARI PERKARA2 YG TIDAK BAIK
MURAHKAN DAN BAHGIAKAN MEREKA...
amin...

Mr. Goodbye


Berjaya menghabiskan drama korea
drama nie ikhsan dari kak atiqah
dia bagi pijam n sapai kat tgn aku jumaat ari tu
aku mula tgk pun mlm jumaat tu selepas
suamiku bertolak ke sgkai

komen cerita ini....
hmmm... setelah menonton dgn penuh sabar
almaklum ada 16keping DVD kan
so 2malam 1 hari aku menengok tanpa henti
aku merumuskan pengakhiran cerita xbegitu menarik sgt
cerita macam biasa jer walaupun panjang berjela

lagi satu buat dia kureng menarik sbb
hero dia xde hensem sgt kan..
cerita dia byk berkisah
seorang lelaki yg sakit jantung

permulaan cerita hero seorang yg kaya
dan angkuh (biasa cerita korea)
dan berjumpa dgn perempuan biasa yg sgt lurus
dgn perjumpaan yg selalu kebetulan membuatkan
mereka jatuh cinta
bila da jatuh cinta biasa la mestila ada penghalang..
ada awek lain lak timbul yg mempunyai anak hasil
pensenyawaan sperma hero itu tadi...
maka lelaki itu terkejut sbb dia tau2 je da ada anak
maka apa lagi (start boring) cerita berkisar asal si anak lak

lps tu cam biasa lelaki menjadi rebutan laa
heroin lak ada org lain minat laaa
lps tu yg nak dekat abis...
penyakit makin tenat... (aku ingat ada klimak)
tapi boring jugak sbb cinta mereka cam xde klimak
dan byk berkisar pasal anak ....
cam boring sikit.....

kesimpulan
aku kureng puas...
aku tgk xde gelak2 pun
(selalu sure gelak tgk cara korea bercinta)
nangis jauh sekali la sbb xde babak yg sedih
dan menyentuh perasaan cam biasa
dan untuk membuktikan cerita tak best
kalo cerita best aku akan repeat part yg best ...
sbb xde part yg best maka xde adegan repeat dr anoi..

kuang kuang
apa la aku membebel