sakit hati

tgh bengang sgt...
minta maap la sgt yer
aku tak de tempat lain nak luahkan sakit hati...
 xde diary  nk tulis...

aku kalo bg keje banyak mana pon tak kisah
sebab keje kan...
da nama pon keje mesti la kena buat
tapi kekadang sakit hati juga

nak explain pon susah
tapi yg pasti kini aku sakit hati sgt....

bengang sangat


tepek gambar - bandung

aku belum buka entri lagi kan pasal bandung
hmm... ari tue aku g bandung 21 september 2012
aku gi dgn opismate
aku gi pon sebab bos aku beria sgt suh aku gi
mana taknya dr tempah tiket, hotel dan bagai semua aku yg handle
memang la dia suh aku gie...
senang derang kan....

aku gi pon jap jer tak lama
gi dgn berhutang so tak byk aku beli
byk beli nk bg org jer
tp ada gak yg tak dpt
sebab aku xberduit sgt kan...
so layan je gambar yg sempat amik



dalam bilik kat pop hotel -very colorful
 ni baru turun dr flight kat airport bandung
masa ni jam derang kul 6ptg tp udah magrib ya...

 ni plak menu breakfast yg hotel sediakan
namanya nasi kuning
okay la..aku siap amik extra simpan dlm beg tuk makan kalo lapar masa shoping nanti

 posing kat luar hotel

 kat airport bandung
posing dulu

 pemandangan kat lobi hotel/cafe

masa ni duk tunggu orang bershopiing
aku malas nk follow
xde duit sudah....


sekian
laporan : kalo org nak beli byk banyak
memang menarik dan berbaloi sgt
sebab mmg berbeza tp cam aku yg tak berduit nie
cam tak sesuai je...dgn tiket flight, luggage n duty
tapi apasalahnya tgk negeri orang kan...

zulaika yg membanggakan

pepagi tadi masa nk kuar rumah 
aku punya hot dgn si zulaika
tapi bila dia tunjuk report card yg tertinggal umah makcik
bikin aku kembang sekejap dan senyum dgn bangga
ini lah pengalaman ibu yg pertama
melihat anak ibu cemerlang....

aku tak kisah la apa org nak cakap
tapi memang aku excited sgt 
dgn result zulaika
mak dia dulo2 sekali je top 10

secara jujur...
kecemerlangan zulaika adalah hasil usahanya sendiri
sebabnya dia budak yg sangat suka belajar dan membaca
kalo dpt buku baru, tak payah suh baca
dia akan sibuk membelek dan  sibuk paksa suh ibu ajar
selagi tak ajar jgn harap dia nk duk diam
boleh merajuk kalo tak ajar dia...

alhamdullilah..
moga kecemerlangan ini berkekalan hendaknya
jgn dok hangat2 tahi ayam ye anak ibu
doa ibu, anak ibu akan capai impian anak ibu
semoga anak ibu cemerlang dunia dan akhirat...
amin....




Tips Menggigit


Aku terpaksa simpan maklumat ini demi rujukan aku....
so harap boleh berkongsi bersama-sama
diambil dari laman web Medela tapi aku translate untuk kesenangan aku yang tak brapa fasih english nie...


Oleh Catherine Watson Genna, BS, IBCLC
Ibu kadang-kadang bimbang tentang penyusuan apabila bayi mereka mempunyai gigi. Kebanyakan bayi tidak menggigit, tetapi beberapa melakukannya. Terdapat beberapa perkara yang ibu boleh lakukan untuk menghentikan bayi daripada menggigit.
 
Ia membantu untuk mengetahui sedikit tentang bagaimana menyusukan kerja. Dalam usaha untuk menghisap, bayi perlu untuk menjaga lidahnya sepanjang gusi yang lebih rendah beliau. Ini meletakkan lidah antara gigi dan payudara. Mempunyai lidah lebih gusi berhenti refleks menggigit. Jika bayi melekap dengan betul, puting dalam mulut dan dilindungi dari gigi bayi. Walau bagaimanapun, kadang-kadang bayi boleh melepaskan biasa, selak mendalam dan melarang pada payudara ibu.• Sesetengah bayi menggigit untuk mengurangkan aliran susu jika ia adalah terlalu cepat untuk mereka. Cuba bersandar kembali manakala makan. Meletakkan bayi dalam kedudukan suapan yang lebih tegak membantu menguruskan aliran susu yang pantas. Elakkan menekan kepala bayi. Ini membolehkan beliau untuk melepaskan payudara jika dia perlu untuk mengambil nafas.
• Sesetengah bayi lebih tua menggigit kerana gusi mereka sakit dari tumbuh gigi. Pastikan gusi bersih dengan berus gigi bayi yang lembut dan air kosong, atau kain kasa dibasahkan dengan air sejuk. Ini boleh mengurangkan bengkak dan membuat bayi berasa lebih baik. Membolehkan bayi kunyah cincin tumbuh gigi.
• Kadang-kadang bayi menggigit kerana mereka tidak benar-benar berminat untuk makan pada ketika itu. Lama bayi kadang-kadang menggigit pada penghujung penyusuan apabila mereka mendapat terganggu atau mahu bermain. Tunggu sehingga bayi benar-benar mahu makan dan tidak menggalakkan bayi untuk kekal jika dia tumbuh resah.• Kadang-kadang, bayi akan menggigit jika mereka tumbuh gigi dan menerima botol ... kerana mereka boleh menggigit puting tiruan tanpa menyebabkan kesakitan. Apabila mereka cuba untuk melakukan ini dengan ibu, reaksi beliau mungkin mengejutkan dan mengelirukan. Switching bayi cawan sippee bukannya botol boleh membantu.
Cuba untuk mengajar bayi tidak melarang pada payudara sebelum gigi datang masuk Jika bayi menutup gusi beliau di payudara, keluarkan dia dari payudara dan menamatkan makan untuk sekurang-kurangnya beberapa minit. Dalam nada tegas, katakan: "Jangan menggigit." Sesetengah ibu juga mengikuti, dalam nada yang lebih lembut, dengan "lembut dengan ibu." Atau Bayi pintar "Open luas.". Mereka belajar daripada akibat tindakan mereka. Jika pengapitan ke atas payudara bermakna ia diambil, kebanyakan bayi akan berhenti pengapitan. Jika bayi menggigit anda, pastikan jari bersedia untuk membuang bayi jika dia pengapit turun ke atas payudara. Sesetengah ibu secara ringkas tarik bayi dekat dengan menyekat hidungnya. Ini akan menyebabkan dia membuka mulutnya untuk bernafas, membolehkan ibu selamat unlatch dia.
Jika bayi tidak menggigit, dan ibu bertindak balas dengan kuat, sesetengah bayi yang sensitif mungkin enggan menyusu untuk seketika. Ini 'mogok kejururawatan' boleh diatasi dengan kesabaran. .
 
Satu Pemimpin IBCLC atau LLL boleh membantu menentukan sebab bayi adalah menggigit dan membantu anda mengajar bayi anda tidak menggigit.
 
Editor:Barbara Wilson Tanah Liat, BSEd, IBCLCLast edited 7/6

september 2012

berbagai peristiwa dan kejadian yang berlaku
sepanjang bulan september.
Ada sedey ada happy dan ada yang pelik.
 
Besday zulaika
xsambut beria pon hanya beli kek
potong kek dan bergambar jer

besday ayah
masa ni betui2 tgh pokai
ayah ckp tak perlu beli kek
buat kueh  keria udah ler

besday ibu
huhuhu...sedey
sebab ayah gi pikat burung n bawa member
x suka x suka ok ..benci

pengasuh demam
kes dia demam aku kena bercuti
2hari gak aku bercuti terpaksa
kamis keje sbb takut tak dan nk buat persediaan

berpisah dgn humaira
gegara pengasuh demam dan warded
terpaksa aku berpisah awal dgn humaira
huhuhu sedey weiiii

trip g bandung
gi dgn geng opis
idea bos dan dia yg byk info
tapi aku plak jadi kepala padahal xtau apa pon
gi dgn selamba xberduit..pijam jugak
sehinggakan aku sengkek, pokai, kering
dan panjang list hutang aku....

humaira demam
balik dr bandung humaira ok lagi
tapi bila malam nk tido badan da start panas
aku gi klinik biasa je sbb ingat demam rindu
tapi melarat hingga selasa gak aku cuti
khamis tak kebah lagi aku byk 2nd check
kat DEMC, sah kena warded

humaira warded
aku try guna insuran cuepacs care
g KPJ - katil penuh plak
gagah try kat salam hospital
so la ni aku bertapa dgn humaira....

semoga humaira
cepat sembuh dan sihat
kesian tgk dia kena treatment
tiap kali neb (4jam sekali) - nanges
masa fisio (sedut kahak) - nanges

ibu tak larat tgk adik nanges
sedey sgt huhuhu
lupa plak nk info
humaira ada jangkitan kat peparu
byk sgt kahaknyer....



al-kisah solid food humaira

sebenarnya tak tahu nak tulis apa entri nie.
nak citer lebih takut tersalah plak

almaklum ...
bab solid food nie...anak no.3 baru belajar
sebelum ni ku layankan je nestum
xpon belasah apa yang ada

bila humaira ada nie
baru la aku celik bab pemakanan
tue pon ala-ala jugak belum pakar dan mahir
gitu-gitu je... aku follow yg easy n simple

so layan je la gambar yang aku snap
sudah berbulan lama aku simpan gambor nie...


 ni la antara barang yang aku beli untuk persediaan solid food humaira



 ni plak beras yang telah di rendam, sangai dan diblender
beras ni benar2 membantu sebabnya kejap je nk masa bubur 
kalo tak jenuh menunggu...


 ni namanya puree yg da dikukus/rebus dan diblender

yang ni plak puree yg telah dibekukan
disebabkan aku xbanyak bekas beku so lepas dibeku
aku transfer ke bekas seperti ini untuk penjimatan ruang

 ini plak bubur yang telah siap dimasak
aku letak 2 bekas walaupon bubur yg sama
sebabnya 
dlm bekas putih tue utk sarapan
yg dalam thermos tu (nak pjgkan kepanasannya) aku set utk lunch
aku malas tui nk buat 2jenis bubur
tapi macam kena buat je sebabnya humiara da ula membuang bubur..
ni plak blender yg aku beli baru khas tuk pemakanan humaira
ye la kan blender lama aku da bau cili dan pengisar keringnya plak dah jahanam
masa aku beli nie rege dia murah je..RM37.90...
tahap kepuasan biasa2 je tapi ok la dgn rege kan...

sekian entri pasai solid food humiara
banyak aku blaja la nie
baru aku sedar nak besarkan anak ni kena blaja
kalo TIDAK haru....
bila ada ilmu baru senang nk jaga n didik anak

harap2 aku terus blaja benda lain
byk lagi kekurangan yg perlu dibaiki 
moga aku boleh jadi ibu yang berjaya didik anaknya
jadi anak yg soleha dan mengikut perintah ALLAH
amin...

freestyle saya rosak...


kesayangan hati saya sudah sakit...
penyakitnya amatlah memeningkan
jika ia akit..susah la proses pengeluaran susu

sebenarnya pam da lama semput2 atau buat hal
2-3 bulan lepas tapi still masih boleh survive..
tapi bila bulan pose hari tue..penyakitnya bertambah teruk

keadaannya:-
bila charge bateri, walau sehari suntuk bateri still empty
kalo start pam...akan mati sndiri...
alternatif guna direct supply -elektrik
baru leh pam....

mula2 malas nk repair
sebab masih leh guna lagi
tapi....
rasa leceh plak nak mengepam kena duk dkt  soket
so nak tak nak aku pon hantar lah service
demi masa depan dan harapan ku
yang akan tamat lagi 1 tahun 3bulan

ini lah hasil atau komen dari tempat yang aku hantar
katanya :



 Pic 1 - ZUE-FS 

Kawasan contact yg menyebabkan tak boleh on 
So they clean with VOC 
Yang ini takde ganti apa buat masa ni 
But, kalau lenkali x boleh ON kena ganti board with LCD display tu 
This time charge services/labor cost dulu
 Pic 2 - ZUE FS2 

Patah inside the casing, advice... tukar casing.. (mcm dalam hphone huhuu) 
'holder' dalam casing patah 
Cost RM110
ic 3 - ZUE FS3 

1)Beza holder patah n holder ok 
2) kawasan problem yg dah bersih 

But if the problem persist, atau karat tuh naik balik 
suggestion tukar board : cost = RM350 
So, skrg tgh testing dulu lepas bersihkan
 
 Cost buat masa ini: 
Services RM75 
Casing RM110

hasilnya....
kopak la bulan nie...
dah la tengah kopak plus kering plus sengkek

maka aku sedang menunggu pam saya sedang dibaiki
tunggu gaji baru dapat balik kot sebab saya belum mampu 
dan nak bayar kat tempat service nie...huhuhuh

untuk info juga 
sementara pam aku dibaiki, 
tempat aku hantar service beri aku pam gantian
maka sesi mengepam  tidak terjejas sama sekali

so hargailah semua barang kesayangan anda sebelum ia sakit
jaga benda kesayangan anda dgn cermat
jgn jadi cam saya yg dok biaq pi walaupun anak dok main
huhuhuh
pengajaran....