Mengapa kanak-kanak mesti diajar dari peringkat awal

Sebagai ibubapa, banyak persediaan dan komitmen yang perlu ditekankan demi memberi yang terbaik kepada perkembangan anak-anak. Banyak penyelidikan dan kajian yang telah dibuat oleh pakar-pakar menunjukkan bahawa:-
  1. Kecerdasan kanak-kanak boleh berubah
  2. rangsangan otak kanak2 pada peringkat awal akan mempergiatkan pertumbuhan badannya
  3. keturunan bukan menentukan had kecerdikan seseorang
  4. kemampuan untuk belajar adalah paling besar ketika otak membangun paling pesat
  5. otak manusia boleh dibandingkan dengan komputer
  6. terdapat had umur dimana sel-sel otak sudah tidak dapat lagi digiatkan
  7. terdapat masa yang paling peka untuk belajar
  8. Kanak-2 adalah manusia yang paling bijak mempelajari bahasa
  9. Masa yang paling sesuai untuk mengajar bahasa kedua atau ketiga kepada kanak-kanak ialah ketika ia berumur sebelum setahun
  10. Fitrah Kanak-kanak telah dijadikan ALLAH s.w.t sentiasa ingin mengkaji, menyelidik dan mencuba
  11. fitrah kanak-kanak telah dijadikan ALLAH s.w.t untuk mengasah kebolehannya, mencuba dan mempelajari
  12. belajar adalah menyerohokkan dan menyenangkan kanak-kanak
  13. semakin banyak yang diketahui semakin banyak yang ingin diketahui
  14. keanehan/kajian Dr. Montessori
  15. keanehan yang dijumpai Dr.Glenn Doman


MENYEDIAKAN PERSEKITARAN YANG BAIK DIRUMAH

  • persekitaran boleh merangsang otak kanak-kanak dan membentuk keperibadian
  • kurang keperihatian ibubapa kepada anak-anak akan merendahkan taraf kecerdikan anak-anaknya
  • kasih-sayang , perhatian setiap tindakan akan meninggikan taraf kecerdikan anak-anak
  • ibubapa perlu membantu anak dalam proses membangun intelek anak seperti tidak terburu menghukum sebaliknya menjelaskan mengapa sesuatu tindakan dan perbuatan adalah tidak boleh dilakukan
  • Tindakan suka mencuba oleh kanak-kanak perlu digalakkan dalam proses perkembangan otak dan tindakan memarahi dan mentertawakan setiap kali percubaan kanak2 tidak digalakkan
  • Meniru - ibubapa perlu memberi contoh yang baik kerana setiap tingkah laku ibubapa akan ditiru dan diikuti anak2.
  • penggunaan ayat atau bahasa yang sesuai dalam menerangkan keadaan seperti kerap penggunaan "jangan" boleh menyekat rasangan dan perkembangan otak yang mana penerimaan kanak-kanak yang mana proses pembelajaran terbantut.

RANGSANGAN SEMENJAK LAHIR HINGGA 6BULAN
Antara bentuk rangsangan perlu ditekankan:-
  1. Bahasa - bahasa yang betul dan penggunaan bahasa ke2
  2. Intelek - pendedahan kepada alam sekitar / bunyi/warna dgn merangsangkan dan mendedahkan kepada deria yang dianugerahkan ( deria rasa, melihat, mendengar,menyentuh)
  3. Hafalan Qur'an - bacakan ayat hafalan ketika tidur kerana perkembangan otak  berlaku sepanjang masa
  4. Sembahyang - memdedahkan / membiasakan anak-anak bila waktu sembahyang dengan memberi gambaran bagaimana sembahyang
  5. Pergerakan - membuat sebanyak mungkin kerana pergerakan asas bagi otak untuk menyelaraskan pergerakan.
  6. Kemahiran - kebolehan menggunakan tangan dan jari-jari seperti menggengam ibu jari ibu atau ayah
  7. Keseimbangan - pergerakan kesimbangan badan yang kerap dilakukan kepada anak sejak bayi boleh membantu kepada asas pembangunan otak

No comments: