sumaiyah dijangkiti kuman ...

alkisah....
minggu lepas aku telah  menjadi penghuni PPUM selama 5hari mulai isnin hingga la jumaat. Bukan aku yang sakit tapi ada sikecil ku sumaiya syuhada yang telah dijangkiti kuman dalam darah. Sepatutnya aku kena g PPUM malam ahad tue juga selepas result keluar di DEMC yang memberitahu jangkitan ini amat bahaya kerana white blood cell normal untuk baby umur sumaiya antara 5-12 tetapi sumaiyah telah meningkat sebanyak 26.0 tetapi aku ada beberapa halangan yang memaksa untuk postponed bawa maiaya gi esok hari nya...
 
sebenarnya minggu lepas adalah minggu yang amat busy kat opis sebab rabu adalah hari pendaftaran budak baru. Kebetulan banyak assignment yang melibatkan aku sebabnya sebelum minggu pendaftran aku banyak ambil job/assignment member yang masuk hospital. Nak tak nak aku kena settle down or pass info supaya tak kelam kabut opis masa pendaftran. Hari isnin lps handover yg patut aku baru g PPUM.


hasil dari ujian lab PPUM, white blood maiya meningkat ke 31 walaupun maiya macam da kebah demam... so doktor suh admitted gak untuk full checking n full observation. Masuk ke ward, doktor cakap kena stay atleast 5 day sebab nak observe antibiotik sesuai atau tidak....

selepas 4hari doktor check urine n result clear so aku leh balik....
hurayy hurayyy ... but.... doktor pesan..
  • kebersihan kena tip top ( ayooo apa la yg tak tip top)
  • pampers kena tukar immediately ( ayooo naik la kos pampers)
  • tiap kali demam kena check urine sebelum bagi any antibiotik... selama 3-4tahun( wah ...byk hal ooo)
  • apa lagi yer... da lupa lepas ni ada appoitment
so peringatan buat diri sendiri...kena sentiasa peka dgn persekitaran demi kesejahteraan keluarga...ntah apa yg aku tulis nie sbb nya dok menunggu citer korea yg dok buffering jer....

1 comment:

Cik Yut said...

Salam..

Kesiannya Sumaiya!! Semoga cepat sembuh ye Maiya!shneep