detik kelahiran humaira syuhada

saper yg baca status fb sure tahu aku sengaja amik cuti awal untuk berehat awal. Dulu masa keje kat sektor swasta tak merasa nak cuti awal dan lelama macam nie. Masa sumaiyah dulu memang cuti ngam-ngam je 45 hari sebabnya nak anta surat resign on the dot.

Dipendekkan cerita, planning 15 disember 2011 untuk settlekan beberapa perkara yang tertangguh cam amik GL, sekolah zulaika n etc..tapi itu semua rancangan manusia, Allah jua la perancang yang lebih baik. Jam 8pagi je aku da kuar tanda lendir plus darah sikit. Aku cakap kat laki aku sure ini hari beranak punya. Dia ajak gi hospital siap tp aku takmo sebab pengalaman 2kali bersalin lps kuar tanda sakitnya lambat dtg, maka aku suh dia keje dulo sebabnya laki aku nie susahnya nk dpt cuti. Sebelum tue, lupa nak info anak2 aku plak kat rumah kebetulannya penjaga gi hospital minta cuti. Sib baik aku da prepare awal2 call kakak sepupu ku yg mengganggur jaga anak aku jap.

alkisah, jam 9pagi aku da mula terasa kontraksinya...wah sakit jugak yer (macam tak pernah rasa!!!!). Aku control macho lagi sebab cam pelik je sakit cepat sgt. Kalo dulo kuar tanda kul 6ptg dah jam 12mlm pon masih tak sakit lagi. Dalam kekeliruan dan control macho, sakitnya makin kerap. dlm 1/2jam 2kali aku sakit-sakit...adoii tak boleh jadi nie. Maka aku pon telepon hero ku ( laki aku laaa...) suh dia balik juga hantar aku gi hospital padahal kakak sepupu aku da standby nak hantar..konon tak mo susahkan dia..sebenarnya aku nak susahkan laki aku ...ini semua akibat perbuatan dia la hingga aku mengandung dan sakit nak beranak ...hahahhahah.....lawak tgh sakit...

bila laki aku balik terus gi hospital serdang, itulah hospital pujaan aku sebabnya aku selesa n kemudahannya yg menepati keperluan aku walaupon jauh beribu batu dari shah alam. JENG JENG... da sapai hospital, aku tgk ramai yg da pakai baju ward tp masih duk kat ruang legar kaunter dewan bersalin. Sah lah ward penuh nie...habis la aku.....!!!register settle masuk la dlm untuk diperiksa...dalam pon sama gak hingga kerusi menunggu penuh...aku? oh lupa lagi nak info...aku dr anak pertama lagi org pesan byk berzikir. aku start masuk kete da terkumat kamit berzikir n baca semua surah yg aku tau. Masa menunggu kena panggil, mulut aku ni mmg terkumat kamit jer la xde istilah nak usha ker nak nangis ker yg aku tau berdoa n berserah je pada ALLAH. cuak ooiiii kalo kena operate tak naya ker? minta didpermudahkan.....

Sebelum diperiksa doktor, aku disuruh test urine lps tue doktor pelatih cina mula periksa n bertanya itu dan ini. Dia check cam 5cm tapi tak sure ( adoiii.!!!!matik la aku cam nie)...so dia panggil nurse yg berpengalaman...dia check ckp eh..baru 2cm nie doktor. so dia ckp nanti kul 4.20ptg kita review balik sementara tue tunggu luar n gi makan. adoii!!!! serabut la makcik..awak ni da sakit 10min sekali leh dia suh aku duk kat kerusi n layan lunch ...mana ada selera laaa....tapi itu semua dlm hati....n mulut ku masih berzikir...ye la berserah pada ALLAH....

dipendekkan citer, laki aku beli nasi ayam ..tak sempat mkn nurse panggil nama aku...dia ckp jgn gi jauh2...aik pelik la ...td suh amik lunch pass tu jgn gi jauh2...dlm pada tue aku menahan kesakitan yg makin kerap..tp masih control macho. disebab tgk aku cam sakit jer derang check lagi , kali nie doktor original ..dia ckp 3cm jer...selepas 15min............ ada nurse tue tgk aku cam teruk jer dia suh baring n check lagi....wah da buka 6cm.... kelam kabut derang....suh aku tahan sampai masuk labor room. Maka aku diberi baju uniform ward...dan dihantar ke labor room.....

aku masuk labor room jam 1.15pm, heheheheheh...kali ni aku berjaya mengheret laki aku masuk labor room, 2kali dia berjaya mengelak. Kali ni kantoi sudah ..... sepanjang aku kesakitan dia macam dlm drama tv da...dok lab-lab peluh aku...cam romantis kan...tapi sumpah aku ckp...aku cukup rimas bila dia lab-lab peluh tue bikin aku bertambah sakit....episod doktor kuar masuk da tak ingat sebab dekat 5kali 5 doktor seluk n periksa bawah nak tau da buka belum...akhirnya jam 2.25pm...sudah tiba masanya...adoiii.....aku cuak masa nie sebabnya jururawat pelatih yg nak sambut aku... huwaaaa...

walaupon jururawat pelatih tetap ada yg memantau so jam 2.34pm selamatlah anak aku lahir...kali ni berbeza bila baby da dilap ala-ala...baby akan diletakkan atas dada ibu selama 5minit agar wujud keserasian dan untk menggalakkan proses penyusuan.Kali ni jahit tak banyak sebab luka kat luar jer....2jahitan jer....

sku dibenarkan balik keesokkan harinya berikutan semuanya dalam keadaan baik. Laki aku amik direct balik banting sbb mak da tak keje leh jaga aku.

sekian cerita detik kelahiran humaira syuhada

No comments: