Tips Menggigit


Aku terpaksa simpan maklumat ini demi rujukan aku....
so harap boleh berkongsi bersama-sama
diambil dari laman web Medela tapi aku translate untuk kesenangan aku yang tak brapa fasih english nie...


Oleh Catherine Watson Genna, BS, IBCLC
Ibu kadang-kadang bimbang tentang penyusuan apabila bayi mereka mempunyai gigi. Kebanyakan bayi tidak menggigit, tetapi beberapa melakukannya. Terdapat beberapa perkara yang ibu boleh lakukan untuk menghentikan bayi daripada menggigit.
 
Ia membantu untuk mengetahui sedikit tentang bagaimana menyusukan kerja. Dalam usaha untuk menghisap, bayi perlu untuk menjaga lidahnya sepanjang gusi yang lebih rendah beliau. Ini meletakkan lidah antara gigi dan payudara. Mempunyai lidah lebih gusi berhenti refleks menggigit. Jika bayi melekap dengan betul, puting dalam mulut dan dilindungi dari gigi bayi. Walau bagaimanapun, kadang-kadang bayi boleh melepaskan biasa, selak mendalam dan melarang pada payudara ibu.• Sesetengah bayi menggigit untuk mengurangkan aliran susu jika ia adalah terlalu cepat untuk mereka. Cuba bersandar kembali manakala makan. Meletakkan bayi dalam kedudukan suapan yang lebih tegak membantu menguruskan aliran susu yang pantas. Elakkan menekan kepala bayi. Ini membolehkan beliau untuk melepaskan payudara jika dia perlu untuk mengambil nafas.
• Sesetengah bayi lebih tua menggigit kerana gusi mereka sakit dari tumbuh gigi. Pastikan gusi bersih dengan berus gigi bayi yang lembut dan air kosong, atau kain kasa dibasahkan dengan air sejuk. Ini boleh mengurangkan bengkak dan membuat bayi berasa lebih baik. Membolehkan bayi kunyah cincin tumbuh gigi.
• Kadang-kadang bayi menggigit kerana mereka tidak benar-benar berminat untuk makan pada ketika itu. Lama bayi kadang-kadang menggigit pada penghujung penyusuan apabila mereka mendapat terganggu atau mahu bermain. Tunggu sehingga bayi benar-benar mahu makan dan tidak menggalakkan bayi untuk kekal jika dia tumbuh resah.• Kadang-kadang, bayi akan menggigit jika mereka tumbuh gigi dan menerima botol ... kerana mereka boleh menggigit puting tiruan tanpa menyebabkan kesakitan. Apabila mereka cuba untuk melakukan ini dengan ibu, reaksi beliau mungkin mengejutkan dan mengelirukan. Switching bayi cawan sippee bukannya botol boleh membantu.
Cuba untuk mengajar bayi tidak melarang pada payudara sebelum gigi datang masuk Jika bayi menutup gusi beliau di payudara, keluarkan dia dari payudara dan menamatkan makan untuk sekurang-kurangnya beberapa minit. Dalam nada tegas, katakan: "Jangan menggigit." Sesetengah ibu juga mengikuti, dalam nada yang lebih lembut, dengan "lembut dengan ibu." Atau Bayi pintar "Open luas.". Mereka belajar daripada akibat tindakan mereka. Jika pengapitan ke atas payudara bermakna ia diambil, kebanyakan bayi akan berhenti pengapitan. Jika bayi menggigit anda, pastikan jari bersedia untuk membuang bayi jika dia pengapit turun ke atas payudara. Sesetengah ibu secara ringkas tarik bayi dekat dengan menyekat hidungnya. Ini akan menyebabkan dia membuka mulutnya untuk bernafas, membolehkan ibu selamat unlatch dia.
Jika bayi tidak menggigit, dan ibu bertindak balas dengan kuat, sesetengah bayi yang sensitif mungkin enggan menyusu untuk seketika. Ini 'mogok kejururawatan' boleh diatasi dengan kesabaran. .
 
Satu Pemimpin IBCLC atau LLL boleh membantu menentukan sebab bayi adalah menggigit dan membantu anda mengajar bayi anda tidak menggigit.
 
Editor:Barbara Wilson Tanah Liat, BSEd, IBCLCLast edited 7/6

No comments: