MC 2hari

Beikutan kebentanan yang berlaku minggu  lalu, aku mengetest untuk mohon MC di klinik panel. SEperti yang sedia maklum klinik panel hanya mampu beri 2hari sahaja MC. Aku bukan tidak mahu pergi  ke hospital tetapi aku rasa normal la kalo sakit  sengal2 kan. Kalo g hospital pun sure doktor cakap normal.

semalam gi klinik pon , doktor cakap kalo bentan yang betul adalah bila awak demam kerana dikhuatiri ada jangkitan dan menyebabkan awak demam, satu satu bentan adalah berlaku apabila darah turun atau keluar. Ini adalah simptom dan keadaan betan yang sebenar. Takat perut masuk angin dan sengal-sengal atau pedih adalah normal sahaja. Doktor cakap mungkin disebabkan pergerakan yang banyak menyebabkan perlanggaran otot dalam perut dan mengakibatkan sakit. Oleh itu adalah normal jika sakit kalau buat kerja berat yer.... doktor bg ubat tahan sakit dan antibiotik..

so kalo nak tahu istilah bentan yang sebenar bagi doktor adalah mengikut penjelasan seperti diatas. Nasib baik aku tidak ke hospital kalau tidak hanya sia-sia sahaja. Kalau da turun darah yang banyak selalunya baru para doktor especiallynya di hospital kerajaan akan melayan anda yer... kalau takat sengal2 pepandai la anda cari tukang urut ..... mereka lebih prihatin dan akan memberi nasihat yang berguna....

selepas mendapatkan nasihat yang seba sedikit itu, saya pun pulang dgn 2hari MC. hari rabu ini saya bekerja yer pepuan....

No comments: