denggi oh denggi...

semalam dan hari ini kolej aku didatangi Org-org MBSA utk buat pemeriksaan kat semua bilik yang ada dalam kolej aku. alkisah derang datang sebabnya kolej aku da ada 3kes denggi dan kolej kami telah dilabel kawasan wabak. Maka mereka ini dtang bertujuan nak cari dan hapuskan la semua tempat pembiakan jentik-jentik.

nak dijadikan cerita, isnin aku g kursus akibatnya aku hanya tahu semua details derang nak dtg hanya melalui sms je. aku n bos aku bertukar2 info. Bos aku ada buat plan terakhir untuk selamatkan keadaan kolej tapi malangnya kalo da staf ni tak faham bahasa n degil mmg la payah. Plan yang bos aku beria suh derang buat mereka tak berbuat dan mengakibatkan 10botol jentik2 dijumpai dlam kolej. Antara yang terbanyak pula aku yang bawa 5 botol kat blok aku jer... sebab leh terjumpa jentik2 nie adalah mangkuk tandas tidak diflush.itu la plan bos aku tapi sia-sia takat plan tapi org bawahan tidak ikut arahan......

so hari ini akan diteruskan operasi, semalam petang aku da assignment semua staf naik blok n flush toilet je and nak tunjuk la yang aku bukan hanya mengarah je.. sementara derang naik bilik aku n satu lagi PPA buat bunjut ABATE .... tapi derang nie mmg tak pernah bersyukur dan perangai yang tak reti nak menghargai dan suka komplen buat aku angin jer....

ntah la... ini la senario yang aku hadapi sejak kerja didalam gomen. kekadang rasa fed up sebab kerja tak banyak pun tapi nak layan kerenah orang je... cara bos dengan cara bossie la... staf pulak yang mana nak pencen lagi la paayh nak handle....disini aku banyak beristifar tapi kekadang mengata dan mengumpat dan mengutuk tak pernah lah miss dalam kerja harian aku sebab sakit hati sgt ....

oppsss
sambung pasal denggi ni aku nak share

1 botol jentik-jentik yag dijumpai = akan dibawa ke makmal ( diuji aedes atau bukan)

jika positive - kompaun akan dikenakan = denda RM500 sebotol

so aku da dijumpai 10 ... kira la sendiri.....
so harap korang jaga la kawasan yang leh menjadi pembiakan aedes.
tempat yang biasa derang check:_
  1. mangkuk tandas
  2. tangki pam tandas
  3. tray tempat letak pinggan (yang berair)
  4. pasu bunga yang ada diluar dan didalam rumah
  5. tempat atau bekas yg leh takung air...
berhati -hati yer kekawan... denggi ni bahaya  sebab selepas 14 hari baru leh detect denggi... kalo demam tak kebah da seminggu tu bebaik la gi check darah kat hospital or pusat kesihatan . kalau takat klinik biasa derang mmg kekadang terlepas pandang....

itu je setakat ini...
nak plan plak utk operasi jam 10pagi ni
nak assign staf ikut operasi...
gua chaoweiii dulu..........

2 comments:

chuy4 said...

gomennnn gitu ler...
aku yg GLC pun, gitu gak ler caranyaaaa

nasib ler team aku baik2 belaka..
sekor dua je kasik sakit pala.. hehehe

syuhada said...

camner la malaysia nak maju kan...