Refleksi diri

Khaulah masih kuning lagi...
Bacaan terakhir 128 (umur khaulah 23hari), masih atas 100
Menurut kata doktor sepatutnya selepas umur bayi 2 minggu bacaan perlu bawah 100
Ikutkan perlu dirujuk ke hospital tapi bacaan khaulah ada peningkatan mendadak- petanda baik.
Maka doktor bagi tempoh lagi seminggu untuk lihat keadaan khaulah.
So next appointment 9 nov sama dgn utk vaksin seterusnya

Kisah anak kuning kali ni
Benar benar menguji aku
Mana taknya...macam2 petua org bg n kami da buat
Sapai satu tahap aku menyampah bila org sebut petua ini itu...kekadang aku terfikir benarkah petua itu yg mengubati...bukan semua ini datang dari Allah

Bila hati berdetik demikian
Maka tersedar lah aku, sebab aku jua seperti mereka yg suka bg petua n cakap seperti pakar bila ada org lain ada masalah...lupa suruh kembali kepada Allah
Kisahnya... Ada member anaknya kuning yg keadaannya seperti khaulah...
Masa member mengadu, aku selalu bg petua dan push bersungguh laa member buat ini buat itu....tanpa memikir perasaan kawan...
Haaa...bila terkena batang hidung baru tersedar...kita kekadang lupa pada Allah...terlalu yakin dgn diri sendiri atau usaha yg kita buat...konon aku berjaya sebab usaha aku padahal itu semua atas izin dan aturan Allah...

Maka rentetan itu, aku berjanji selepas ini akan beringat... Fikir perasaan pengadu sebelum membuat kesimpulan...

Sejujurnya, bila kita dalam keadaan terdesak dan menerima pelbagai tekanan/desakan ( ya niat mereka baik) tapi penerimaan aku..seperti kita tidak berusaha....benar benar buat aku tertekan dan serabut...keadaan yang tidak membantu langsung...

Sesungguhnya kita manusia mudah lupa..
ALLAH menguji kita untuk sedar dari sifat alpa dan cuai..
Kekadang kita terlalu yakin dgn diri hingga lupa kuasa Allah...
Allah beri ujian kecil buat aku untuk muhasabah dan baiki diri...
Terima kasih Allah kerana menyayangi hamba kerdil ini dengan ujian ini...
Aku bertaubat dan mohon keampunan atas sifat angkuh dan sombong ini..
Astaghfirullah al'azim....

No comments: