EP - exclusive Pumping

ayoorr yooo
dari aku balik dr kenyir aku terperasan sesuatu
sesuatu yg aku tak jangka pun
sesuatu yang buat aku cuak sapai la nie
aku dok terpikir adakah benar aku telah
mendapat gelaran baru
ayoor yooorr

sesuatu itu adalah
Sumaiyah TAK MO nenen da
ini bermakna telah berlaku
situasi yg dipanggil
"keliru puting"
kejadian ini berlaku apabila
baby terasa konpius dgn puting2 yg ada
samada puting ibu atau puting botol

kejadian ini selalu juga berlaku kerana
susu yang keluar melalui puting ibu
agak lambat sedikit dr puting botol
oleh itu baby lebih suka kepada puting botol
dimana susu byk kuar n laju dr puting nenen

ayorr yorr
abis la
ni semua terjadi sbb aku g kenyir ari tu
sbb siang mlm bg puting
bila aku suakan puting dia akan meronta
dan akan menangis beria hingga kuar air mata
sedihnya
bila aku bagi botol..
dia minum dgn rakusnya
memula aku ingat mayb sebab dia lapar sgt
n aku pun je mengepam kat opis
so mayb breast xde susu kot
so aku bg la susu yg baru dipam td

TETAPI
kejadian ini telah berlarutan selama seminggu
dan sumaiyah tetap tidak mahu nenen aku
dia akan meronta walaupn susu
memancut kuar... (abis muka dia kena susu)

oleh kerana dia meronta dan menangis seperti kena pukul
aku kena la bg dia botol
(susu tetap susu badan la)
aku mula cuak ni

apataknya
kalo aku jd EP atau exclusive pumping
aku kena la mengepam setiap 3jam
tak kira siang atau mlm
letih laaa( da start mengeluh)
aku da la mlm malas bgn

stok pun kena byk gak kalo
jd EP nie sbb susu perlu byk untuk kenyangkan bb
ooo tidak...
nasib baik la aku da bersedia dr segi mental
sbb aku ada gak baca pasal EP sebelum nie
ada gak blog yg aku baca
derang EP yg tegar
so aku tak blh mengalah utk breastfeed
atau da tukar title daaa
akan aku tetapkan pendirian
bahawa aku mahu susu aku diminum
oleh sumaiyah hingga 2tahun
tak kira la dgn cara apapun
aku NEKAD dan xkan padg belakang da

kpd SUMAIYA
ibu minta maap sebab buat
anak ibu konpius puting
bukan ibu sengajakan
tetapi ini semua tanpa kerelaan
ibu hanya buat yg terMAMPU
ibu akan buat yg terBAIK
walaupun ada keKURANGAN

so kpd kekawan aku
jgn pelik la nanti tgk aku jd pengepam TEGAR
walaupun aku tak MENYUSUKAN baby k

sbb mayb korang tak tau
(aku pun baru je tau )heheheh
susu formula adalah pilihan ke-4
sbb direct breastfeed yg PERtama
Bg SUSU IBU melalui botol, cawan atau DLL adalah pilhan ke-2
IBU SUSUAN pulak adalah pilhan ke-3 ( macam NABI yg menyusu dgn ibu susuan)
ini adalah info yg dihebahkan oleh WHO tau
bkn aku yg reka.. kalo tak caya
carila internet sure jupe
kalo ko tanya kat org tetua kita
depa pun tak tau
sebab depa tak tau la
kita rasa bg susu formula adalah normal
derang takde info yg lengkap

so kita jgn jd cam derang tau
sbb slps aku menyusu ni
n satu yang aku perasan...
org yg bg breastfeed n bekerja ni adalah org yg ada KESEDARAN
dan juga PENGETAHUAN yg luas ( sbb derang cari info)
bkn aku ckp pasal aku daaa
tp ni yg aku perasan n napak je
sbb aku dulu JAHIL n xde ilmu
tu sbb aku follow je apa org ckp
sbb masa tu aku rasa derang mkn garam dr aku
TAPI kini bila org kondem aku pun
aku da tak kisah
bkn salah serang cuma keadaan je
buat mereka kurang faham ..
hehhee terpanjang lebar lak

so bagi la aku sokongan
untuk terus bg SUSU IBU
pd anak aku yg comel lote tu yerkkk

1 comment:

ija said...

akak....cuber akak sumbat gak puting badan tu...dia nangis akak pujuk..dah diam sumbat balik...kalau sebelum ni dia boleh belajar minum susu botol mesti dia boleh minum susu badan balik...nanti xbest xder sentuhan masa menyusukan baby....lama2 nanti dia back to normal..caiyok2