perkembangan zulaika 2tahun 7bulan

zulaika da keletah bercakap
semua benda akan ditanya dan akan diulang bila kita bercakap
larat dengan tak larat je nak melayan

sebelum ni zulaika hanya pandai mengikut bila baca doa makan
tapi kini dia da pandai baca walaupun tak complete ( masih tak lancar)
jgn terkejut....zulaika da boleh ikut kalo baca surah al-fatiha
dulu dia tau bunyikan hujung ayat tiap baris surah tapi kali ni dia tahu ayat seterusnya kalo dibacakan
maksudnya dia tahu cuma tak lancar jer n kurang hafalan
aku je yg tak pandai nak ajar kalo tak sure dia da pandai

zulaika juga akan ingat sesuatu benda yg kita pernah bagitahu dia
kekadang kita cum ackp seklai tapi dia akan ingat .. ( yg pelik benda wajib xmo ingat yg tak wajib dia ingat)
maybe salah training kot mak dia nie
hmm... zulaika juga da pandai melawan cakap ibu dan ayah
perkara yang amat membimbangkan...

zulaika da pandai memilih baju dan barang
kalo dulu apa je yg kita pilih dia akan amik
tapi kini dia sudah ada citarasa yg tersendiri
jgn kata baju atau makan ... kalo bawa dia pergi beli minuman yogurt
dia akan pilih mana yg dia nak... siap tau tempat yg dia nak tue

zulaika juga da tahu barang dia, adik n ayah ibu
siap la amik barang dia sure dia bising...
pengasuh dia pun rujuk dgn dia kalo nak tahu baju saper

ini semua membuktikan sifat ingin tahu dan daya ingatan zulaika tgh berkembang
aku tahu dan sedia maklum dgn info ini
cuma aku kekurangan cara dan teknik untuk membantu perkembangan ini
aku tgh cari dan berusaha untuk membantu agar proses ini diguna sebaik mungkin.

zulaika juga seorang kakak yg bertanggungjawab kepada adiknya
dia akan jaga adik jika disuruh especialy kalo aku tgh mandi atau aku xde
pengasuh juga cakap macam tue yg dia pandai jaga adik...
sekian untuk kali ini

No comments: