cuti deepavali 2011

 tiada planning untuk cuti sehari cam gini...
yang ada dalam kepala nak settle baju yg tak kering2
n niat nak cari baju lama baby tuk baby baru
tak tercapai lagi misinya...harap2 hari nie leh settle...

 pepagi seawal 7.30pagi hied da call
dengan hati yg la ni mmg tersgt malas
aku pon jawab n layan kawan aku sorang nie
sib baik gak dia call kalo tak sian maiya
memain sesorang......

lepas settle dgn hied layan mak pulak
sian mak pepagi da story citer tak best
ntah la nak komen n citer lelebih pon tak bagus
aku da fed up sgt story yg satu nie....

dalam hidup dia.....
kalo berlaku sesuatu musibah atau masalah
mula la menyalahkan org lain kononnya kami penyebab
kalo bukan kami penyebab setidaknya kamilah
penyebab dia buat keputusan yang salah...boleh ker?????
disebabkan sikap dia yang tak pernah nak berubah
kali ni aku malas nak layan dan bagi idea
kang aku jugak yang salah....baik buat bodoh jer.....
bosan tau ... nak ikut kehendak kau jer
ada kau kesah ker yang org lain ada masalah?????

bila tak ambil pusing cakap la memacam
kuarga tak amik tahu la apa la
bila famili amik tahu ko cakap kitaorg penyebab
pelik laaa....apa la yang kau nak sebenarnya


aku nie pon byk masalah...
kau ingat laki ko je ke buat hal....
laki org lain pun buat hal tp kami tak buka pekung laaaaa
lain la ko semua nak yg TERBAIK je......
tak hargai org lain, n pk ko je yg perfect n terbaik...

jgn pk ko je yg sakit hati abis orgnya hati.....
ada ko kisah...
ko je sakit??? org lain tak sakit
aku ni mengandung, anak sakit n ada je masalah lain
tp kecoh ke satu dunia?????
anggap nie semua dugaan ALLAH sebab DIA lebih mengetahui
mana yg kita mampu untuk diuji......
tapi ko dok menyalahkan org lain jer.....
semua hamba-Nya kan ada bahagian lain2
jgn la nak samakan masalah ko dgn org lain.....
bila nak matang .........

da banyak  kali diduga patutnya lebih tabah
tapi napaknya lagi kuat menyalahkan orang
sedarlah wahai insan ....kita hamba-NYA...
perlu lebih tawakal dan redha
bukan menyalahkan org lain dan menyakitkan hati org lain
lebih2 lagi ibu kita....yg melahirkan kita
walaupon ibu tak sehebat dan terbaik seperti ibu lain
tapi dia buat yang dia termampu......

sedih sangat tengok kehidupan ko
bukan simpati tapi sedih melihat diri ko yang berubah-2
cuba fikir adakah yg berlaku kerana kesalahan sendiri
jgn salahkan org lain....bukan kah apa yg dtg itu
dugaan dan ingatan kasih  dari -NYA.....

bukan aku baik tapi tiap kali yg dtg
pasti aku selidik apa puncanya.....
mungkin balasan kesilapan yang lalu
macam sumaiyah sakit ...aku tertanya2
adakah aku terbagi rezeki yg tak halal
atau perbuatan aku laki bini menyebabkan
anak menjadi mangsa.......

satu je aku mohon moga kau sedar
dan selalu ingat bukan kami yang tak mahu ambil kisah
tapi seperti aku yang da serik sangat
tiap kali masalah selalu ungkit tak tolong
bukan semua benda leh kami tolong nak pulak rumahtangga
kami pon ada hati, keluarga dan org sekeliling
tak akan nak layan masalah ko jer
nak pulak ko selalu mengungkit dan bangkitkan cerita lama
lepas tue libatkan org lain dlm keptusan yg salah......

cuba pk dan kaji
mengapa semua ini berlaku??
stop blame other people....
sedarkah kamu yg kamu juga sedang menyakitkan hati org lain?
lupakah kamu bahawa walau buruk mana seorang ibu dia juga
yang melahirkan kamu dengan susah payah.....
bukan kah syurga itu dikaki ibu
tidak takutkah kamu satu hari nanti anak kamu seperti kamu
jgn ingat kamu buat terbaik utk anak kamu
dia akan pk itu yg terbaik.....
mungkin dia juga menyalahkan kamu seperti kamu salahkan ibu kamu...

pk -pk kan laaaaa
setiap kali kita melukakan org pasti hati kita akan terlukai
takut balasan akan bertambah bila terus seperti ini......

No comments: