Alhamdullilah - list to do settle dlm sehari

Segala puji untuk Allah 
Syukur sangat hari nie 
sebab semua urusan aku hari ini dipermudahkan
benarlah jika berniat baik 
Allah akan mudahkan urusan itu..

Cerita bermula
Mak dok tanya pasai umrah
aku dan saril memang plan nk bawa mak g umrah tahun depan
dan aku adalah orang yg dipertanggungjawabkan urusan booking
dan seperti biasa lahhhh... aku kan...
jenis bertangguh kalo tak urgent sgt nie

Bila dah dekat nak bersalin berapa hari nie
dan mak sibuk tanya pasai umrah mula la aku cuak
ditambah bos aku yg nak g bulan Januari 2016 pun dah kalut pasai visa, bayaran n so on

maka aku pun mengambil langkah kecil
niat hati nk settle kan sikit ptptn aku
ye la nk g umrah kena la settlekan hutang yg tertunggak
dijadikan cerita aku semak nama aku tersenarai dihitamkan
rujuk gambar dibawah...
bila da kuar statement cam gitu...tak ke hati ini tak keruan
memikirkan... ayo yo yo boleh ke aku temankan mak nie
mula call imigresen, call ptptn bagai...
dalam hati sempat ke settle sebelum aku meletup nie??
sebab macam payah / leceh je nk tukar ujrah ..

aku mengagahkan diri ke cawangan shah alam
masa nk cari parking aku sudah dipermudahkan..
orang pun tak ramai dalam ptptn
duk sat ja nombor da kena panggil
dapat plak nona manis ( menyesal tak tanya nama dia)..
berbincang pun sgt memuaskan hati
ikutkan aku kena bayar separuh dr jumlah hutang
cer bayang loan degree  aku je dah cecah RM22K (blom masuk diplomanyer)
separuh???? mak oiiiii

nona manis cakap puan boleh tunggu ke sbb dokumen kena hantar HQ
paling cepat 15 min boleh lulus atau mungkin lebih la
(tp aku dgr kaunter sebelah ckp dokumen akan di emailkan then ada next SOP)
aku cakap boleh je tunggu..
bila da buat payment, nona manis panggil aku
dia minta sign dokumen yg da diprint tp..
puan ada stem hasil- nona manis tanya aku
alamak...aku buat muka sedih n cuak la..jauh la nk g beli...paling dekat kompleks PKNS kot..
sekali lagi...Allah mudahkan...derang cari kan stem hasil tuk aku...percaya tak???
kuasa tuhan dan rahmat Allah.... ( aku bersyukur sangat)

dah sign semua dokumen, nona manis masuk dalam sebab nk proceed SOP seterusnya..
sementara aku tunggu, aku tgk sebelah kaunter lain ada pelanggan lain bawa dokumen perjanjian yg nak dihantar (dlm hati aku.... untung aku org tlg printkan dan dipermudahkan urusan dokumen)

nona manis keluar kaunter serahkan salinan dokumen tuk aku
siap bagi tahu... nanti nama puan da clear kat imigresen saya call puan yer
aku angguk je la sebab urusan aku banyak dah dipermudahkan
dalam hati cakap imigresen next time aku settle kan

tetapi percaya tak???
dalam kul 12.30pm tadi nona manis call aku
bgtau aku nama da clear kat sistem
Masya ALLAH, subhana ALLAH..
sungguh aku rasa aku insan yang bertuah hari ini
tanpa susah payah aku kesana ke mari..
urusan aku dipermudahkan...syukur sangat.. 
Allah Allah..
nikmat mana lagi yang amahu aku dustakan??
 

bukti nama aku telah disenarai hitam
aku call imigresen cakap aku memang tak boleh kelaur negara
nak tahu kenapa kena ke kaunter imigresen yg terdekat
 
ini yang terkini 
lepas nona manis call aku
terus check dalam sistem..
Allah.. nama aku da clear..sungguh besar rahmat Allah pada aku
 
dokumen ujrah aku
legaa... 10 tahun jugak la kena membayar
 
akhir sekali...
aku da booking pakej umrah tuk mak , aku dan saril
legaaa.... amanah org oooiiii



so disini aku nak tekan kan
urusan yang baik dan keberserahan aku kepada Allah
mendapat layanan yang sungguh luarbiasa
kita kena doa yang baik baik
dalam kepayahan aku berjalan memboyot
syukur org mudahkan aku
peringatan tuk diri sendiri 
sentiasa mudahkan orang
pasti urusan kita dipermudahkan ...
insya Allah... 

No comments: