Kemana kemanisan dan Kebahagiaan??

HIdup perlu diteruskan, walau apa jua yg berlaku dan apa jua yg mendatang dalam kehidupan kita hari ke hari. Aku da lalui byk perkara dlm hidup ini.. dari aku kecik sapai la da beranak 2 nie.. Tanya la apa jua pengalaman dan dugaan yg blum tempohi??? kesunyian, lari dari rumah,sengkek tahap gaban, kecewa, putus cinta,dikhianati, kemalangan, ditinggal, kesusahan.. ini yg aku ingat la tak tau la apa lagi.. da lupa.. nak ditekan kat sini apa je yg aku TAK lalui selama 29tahun aku hidup.. Pelbagai peristiwa dan situasi yang menuntut ketabahan dan kesabaran tuk aku lalui semua itu. Orang selalu ckp kalo kita susah satu hari nanti hidup kita akn senang.. ada btui ker?? aku tak pertikai kan sebab ada kebenarannya pada ayat tu tp susah aku tuk capai yg aku ada hari ini..(xde la byk tp k la dr dulu yg hidup merempat). TAPI HIDUP AKU BKN LA SENANG SGT. aku bersyukur dengan apa jua yg aku perolehi..

Hari ni aku cuma nak pertikai kan ialah.. bila aku susah hanya beberapa org je yg menghulur ihsan tapi bila aku da ok cam nie... org yg penah aku minta ihsan dulu tak layan tp bila dia susah dia cari aku...salah ker aku benci pada org macam ni. Aku amat benci pada org yg tak FAHAM kesusahan org tp cuma fhm kesusahan dia jer... salah ke aku keraskan hati aku untuk tak tlg dia, salah ke aku pertikaikan apa yg pernah dia buat tuk aku? salah ke aku kalu aku maki dia? salah ke aku benci dia? Aku berkira dan PERTIKAIKAN semua ni sbb apa yg aku dpat bukan dgn cara yg senang.. dan aku dapat dgn mengorbankan byk perkara.. terlalu byk yg aku korbankan..
Apa yg aku ada hari ini amat perit aku lalui..cth masa aku blaja kat langkawi dulu.. org lain dpt elaun dr mak bapak derang tp aku ... bertahan dgn apa yg aku ada je.. aku kena keje dan ikat perut.. aku pernah bertahan dgn RM10 utk seminggu..aku bertuah sbb ada member yg faham.. aku dari kecik tak pernah ada apa yg org lain ada.. aku cuma bersyukur dgn apa yg aku ada...dr aku kecik jrg aku minta yg tak sepatutnya dan aku da tanamkan dari kecik aku akan berusaha utk dpat apa yg aku nak.. sehingga kini prinsip tu masih lagi teguh dr diri ini. Masa aku duk asrama dulu pun bukan byk yg makbapak aku bagi tiap kali balik dpt la RM50, tu la nak byr duit mkn tu la nk byr duit dobi... jrg aku dpt beli nasi lemak tp sekali lg aku ada member yg fhm..dr dulu aku amat bsyukur sbb aku dianugerahkan dgn kawan2 yg memahami dan tak berkira.. TIMA KASIH KEKAWAN. tu sebab aku syg dgn kekawan aku berbanding dgn kluarga sndiri.
Masa aku buat degree pn aku bukan senang sgt pn walaupn ada PTPTN, aku blh dikatakan okay la xde la sengkek sbb aku ada VESPA yg byk membantu aku sbb dgn VESPA aku mampu pergi kemana2 dan aku mampu cari duit lebih sikit dgn keje partime.. tu sbb la aku SYG sgt kat VESPA.

Bila aku boring dgn vespa, bapak aku ayat aku pakai kete yg mak aku byr bulan2 tp ada muslihat yg bapak aku cuba buat.. hehhe rupanya dia suh aku berulang dr banting ke shah alam ke sunyaw. Masa tu aku berulang dr banting ke Sunway sbb masa tu aku masih partime kat sunway walaupn da smbg degree. Pagi g keje ptg baru ada kelas.. bila da lama keje aku lak boring.. lps tu aku lak kat KFC banting sbb aku tak sanggup da guna duit PTPN tuk isi myk. Aku keje kat KFC sbb aku perlukan duit utk isi myk ari2 g kelas. Bermula khidpn yg baru.. org lainlps kelas leh joli dgn member.. selalu aku napak member tukar kasut bru atau beg baru tuk melaram.. aku walaupn ada loans n keje patime tp tetap takut nak blanja sesuka ati sbb aku takut kalo apa2 jd saper nk bg duit?? tak kan nk minta mak .. ksian mak!! so aku tetap dgn cara aku yg sempoi n selamba dan kawan aku kekadang sound anoi yg selekeh???

Da abis belajar aku hampir putus asa tuk teruskan idup sbb aku punya matlamat nk dpt first class xdpt dpt 2nd class upper jer. dekat setaun aku tak keje dgn serius.. aku tercari2 matlamat idup... akak2 aku ckp sia2 je aku blaja sbb xdpt kje padahal aku byk dpt offer ( xbest sgt la)tp aku reject sbb aku ilang punca.. memacam aku buat cthnya.. jd agen insurans, buat MLM , dan etc
akhirnya aku keje company cina dgn gaji yg ciput tp aku suka environment dia yg berbeza bg aku.. dlm tahun ni gak aku alami peristiwa yg sgt sedih.. kehilangan nilai persahabatn yg aku pertahan kan selama lebih dr 10thn, aku putus cinta setelah 7thn bersama, aku kemalangan yg teruk... masa ni idup aku paling menyedihkan.. masa ni xde saper yg backup aku... masa ni aku selalu nangis dan pertikai kan apa yg berlaku... lagi la down idup aku... sedih sgt.. Masa ni la aku rasa keseorangan sbb byk masa ni member xde sbb masa ni derang sibuk dgn kehidupan derang.. ada yg kawen , ada yg nk dpt anak.. so semua bz.. aku xde tpt nk luahkan masalah......

Aku beli rumah masa aku nak kawen, masa nk beli umah ni dugaan dan masalah dtg mencurah2. Xramai yg membantu.. ramai yg kondem sbb aku beli umah lelong.. sedey jer.. kami jupe ramai org sbb nak pijam duit.. masa ni ramai yg suh kami pendamkan saje nk beli umah.. benci sgt masa ni.. masa ni la aku mula benci dan ingat sape yg kondem aku. Dari saat tu aku ingat saper yg tlg dan blh kami tlg lps nie... sbb peristiwa beli umah byk ajar aku erti pertolongan sbb masa tu kami amat terdesak... da la xmo tlg tp lagi buat kami down.. menci sgt..
Berkat izin dr ALLAH,ada org tlg dan rzki kami dpt umah. Bila kami da ada umah, ramai plak yg ingat kami ni byk duit.. masa ni sakitnya ati... ingat aku ni byk duit ker.. aku berdenket2 simpan n pijam duit org beli umah. Lps tu yg menyakitkan ati ramai lak yg minta tlg la apa la.. ingat aku dgn laki aku ni byk duit ker??? derang tak napak ke aku ni satu haram barang kemas pun xde .. akat cincin kawen jer.. tu pun igat aku kaya .. BODOH TUI derang ni. derang yg ckp susah tp aku tgk kat lengan berkerat2 gelang.. cincin jgn ckp la...tu baru senang.. bongok..

eee geram tui la aku.. aku benci sgt saat ni pada org tertentu. aku marah sgt kat derang.. tp aku tak leh marah sbb aku marah pun derang tak faham.. aku benci derang.. aku rasa derang la manusia yg tak tau paham bahasa.. aku da byk kali ckp n explain yg aku tak senang...aku kais pg makn pg tp derang tetap assume aku senang n minta2 mcm2.. BODOH btui.. apa la aku leh buat?? da seminggu ni aku asyik menyumpah dlm ati n tiap kali aku naik motor sure aku ckp sorang2 sambil menyumpah org yg tak paham bahasa nie.. sbb derang mmg PENTINGKAN DIRI. aku benci derang.. pasal derang emosi aku terganggu n idup aku terjejas.. ketahuila aku amat TERSEKSA sgt skrg.. tp aku tak tau nk luahkan kat saper.. sbb org leh dgr tp xfhm situasi aku.. SALAH KE AKU MARAH DERANG??????atau aku terlalu byk pk n emosi sgt... sbb aku da la tgh susah lagi nk susah kan aku.. da semiggu aku mkn ati .... aku kalo tak tahan mmg nak gi MAKI JER.. lantak la apa nk jd lps ni.. AKU TAK HERAN sbb aku da tak tahan da.. bkn sekali tp da byk kali.. menci tui... nasib baik aku ada anak.. derang la buat aku cool sikit n buat aku byk pk.. kalo tak da lama da idup derang aku huru harakan.

No comments: